Ακολουθεί το βίντεο της διαδικτυακής εκδήλωσης-συζήτησης που διοργανώθηκε την Κυριακή 15/11 με τίτλο «Το Πολυτεχνείο ως η απαρχή ενός αυτόνομου κινήματος» και εισηγητή τον Γιώργο Ν. Οικονόμου (συμμετέχοντα στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, συγγραφέα του «Πολυτεχνείο 1973: Η απαρχή του αυτόνομου κινήματος» & διδάκτορα φιλοσοφίας).
Ο Γιώργος Οικονόμου μίλησε αυθόρμητα και κατατοπιστικά και απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις/τοποθετήσεις των ακροατών/-τριών. Το Πολυτεχνείο αποτέλεσε τη βάση για ένα αυτόνομο κίνημα στην Ελλάδα, εφαρμόζοντας την οργάνωση και διαβούλευση της βάσης, χωρίς γραφειοκρατίες. Με άμεση συμμετοχή των φοιτητών ανά σχολή και συντονιστικές επιτροπές που κρατούσαν 24ωρα ολόκληρα, όπως μας περιγράφει. Η ελευθερία σε όλα τα επίπεδα και η ανεξαρτησία από ξένες δυνάμεις ήταν κάποια από τα βασικά σημεία-στόχους του αγώνα. Ο ίδιος μας περιγράφει γιατί επιλέχθηκε το κτήριο του Πολυτεχνείου ως κέντρο αγώνα αλλά και ποιος ήταν ο ρόλος της εκκλησίας την περίοδο της χούντας. Επίσης, αναφερόμενος στα αμεσοδημοκρατικά προτάγματα, απαντά για τον κανόνα της πλειοψηφίας και τι είναι αυτό που συνέχει μια κοινωνία.
Το κάλεσμα που αναρτήθηκε για την προώθηση της εκδήλωσης:
«Μέσα στην παγωμένη ατμόσφαιρα του lockdown και μπροστά στα αδιέξοδα που δημιούργησαν οι αλλοπρόσαλλες αποφάσεις της κεντρικής εξουσίας για την αντιμετώπιση της πανδημίας, καλούμαστε να τιμήσουμε και φέτος την εξέγερση του Πολυτεχνείου.
Το Πολυτεχνείο ήταν ο δικός μας Μάης του ’68 και ένα αυτόνομο κίνημα. Η συλλογική ψυχική ανάταση των ανθρώπων, που είναι οι ίδιοι δημιουργοί της Ιστορίας τους, υπήρξε η σημαία της εξέγερσης και η πιο επικίνδυνη για το καθεστώς, αφού ξεπέρασε τη μικροπολιτική και τις στενά ορισμένες ιδεολογίες, χαρακτηριστικό των κοινωνικών κινημάτων που καταφέρνουν τελικά να συνταράξουν τις εκάστοτε εξουσίες.
Μισόν αιώνα μετά την εξέγερση του 1973, τα νοήματά της παραμένουν ζωντανά και μας θυμίζουν πως μόνο η πραγματική συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις, μόνο μια αυτοκυβέρνηση του λαού, συνιστά ΠΟΛΙΤΙΚΗ.
Το αίτημα για αυτονομία, για μια κοινωνία δηλαδή που θα δώσει η ίδια τους νόμους και τους θεσμούς στον εαυτό της, παραμένει ένα εξαιρετικά επίκαιρο πολιτικό διακύβευμα. Επιλέγουμε, γι’ αυτόν τον λόγο, να συζητήσουμε για το πολιτικό περιεχόμενο της κατάληψης του Πολυτεχνείου και τις ριζοσπαστικές συνδηλώσεις της εξέγερσης. Για την άμεση συμμετοχή στη διεκδίκηση της ελευθερίας και τη ρήξη με τους παραδοσιακούς μηχανισμούς ενσωμάτωσης (κόμματα, συνδικαλιστικές ηγεσίες, ιδεολογικές θεωρήσεις κ.ά.) Για τις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων και τις γενικές συνελεύσεις που κατάφεραν να εκφράσουν τις επιδιώξεις των από-τα-κάτω, την εναντίωση στο καθεστώς αλλά και την επιθυμία για έναν κόσμο διαφορετικό. «Για την άμεση δημοκρατία και την αυτονομία στην πράξη», όπως αναφέρει και ο ίδιος ο Οικονόμου, που μας καλεί να δούμε την εξέγερση του Πολυτεχνείου ως ένα μέρος του συνεχούς αγώνα για αυτονομία και αυτοδιάθεση.
Η σκέψη του ίδιου ανοίγει τον διάλογο για μια διαφορετικού τύπου θεώρηση τόσο της εξέγερσης του ’73 όσο και του αιτήματος για ατομική και κοινωνική αυτονομία.
Το Πολυτεχνείο παραμένει ζωντανό επειδή το αντιδημοκρατικό σύστημα εξουσίας είναι ακόμη εδώ, στα συγκεκριμένα άτομα όλων των «γενιών» που συμμετέχουν σε αυτό με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, στο κομμάτι της κοινωνίας που διαμορφώθηκε με τη Μεταπολίτευση και το οποίο στήριξε επί δεκαετίες το καθεστώς, τις αντιλήψεις και τις δομές που οδήγησαν στη σημερινή κατάρρευση και παρακμή.
–Η φετινή πορεία έγινε πιο επίκαιρη από ποτέ αφού διακυβεύεται η ίδια η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ της κοινωνίας για αυτοοργάνωση και διεκδίκηση. ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΣΤΙΣ 17 ΝΟΕΜΒΡΗ, ΟΛΟΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ»–
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Αυτενέργεια – πολιτική συλλογικότητα