Κείμενο: Make Rojava Green Again
Ένα νέο βήμα προς την οικολογική επανάσταση
«Η οικολογία και η κοινωνία δεν μπορούν να κατανοηθούν χωριστά η μία από την άλλη. Πώς μπορούμε να οικοδομήσουμε μια σχέση με τη φύση, αν δεν οικοδομήσουμε μια σχέση με τον άνθρωπο δίπλα μας;»
«Ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν, ερεύνησε τη ρίζα της κυριαρχίας της Φύσης και στη βάση αυτή προτείνει ένα παράδειγμα (paradigm) στο οποίο η οικολογία παίζει κεντρικό ρόλο. Ο αγώνας του για την προστασία της φύσης και για μια οικολογική κοινωνία αποτέλεσε παράδειγμα, όχι μόνο για τον κουρδικό λαό, αλλά και για τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Παρατηρώντας την κατάσταση που βρίσκεται ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν, αν ο πιο ριζοσπαστικός υπερασπιστής της Φύσης έχει απαχθεί, έχει μπει στη φυλακή σε απομόνωση, εδώ και 25 χρόνια, τι μπορούμε να πούμε για την κατάσταση της Φύσης;»
«Η οικολογία και η ελευθερία των γυναικών είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Με την επανάσταση της Ροζάβα ο αγώνας για την απελευθέρωση των γυναικών έκανε πολλά βήματα μπροστά. Η οικολογία δεν έχει φτάσει στο ίδιο σημείο, γι’ αυτό πρέπει να δουλέψουμε ακόμα περισσότερο για να προχωρήσουμε σε αυτό το πεδίο».
Αυτές είναι μερικές από τις σκέψεις που μοιράστηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου οικολογικού συνεδρίου που διοργάνωσε το Οικολογικό Συμβούλιο της Δημοκρατικής Αυτόνομης Διοίκησης της Βορειοανατολικής Συρίας. Στις 26 και 27 Απριλίου συμμετείχαμε στο συνέδριο, το οποίο διεξήχθη με σύνθημα «Απελευθέρωση του ηγέτη Apo μέσω του οικολογικού παραδείγματος και επίλυση του κουρδικού ζητήματος». Επικεντρωθήκαμε ιδιαίτερα στην εφαρμογή του παραδείγματος του Δημοκρατικού Συνομοσπονδισμού στον τομέα της Οικολογίας. Οι συμμετέχοντες αντάλλαξαν σκέψεις και συζήτησαν από κοινού για το πώς μπορεί να αναπτυχθεί μια οικολογική νοοτροπία και πρακτική στο πλαίσιο της Δημοκρατικής νεωτερικότητας, στη Βορειοανατολική Συρία και όχι μόνο.
Στο συνέδριο συμμετείχαν ερευνητές, ακαδημαϊκοί και ακτιβιστές από όλο τον κόσμο (Νότια Αφρική, Ινδία, Μεξικό, Ευρώπη), οι οποίοι μοιράστηκαν τις έρευνές τους, τις εμπειρίες τους στον τοπικό αγώνα και στην οικολογική αντίσταση. Αυτές οι εμπειρίες έδειξαν για άλλη μια φορά ότι οι λύσεις για τα οικολογικά προβλήματα δεν μπορούν να βρεθούν μέσα στο κρατικό σύστημα. Σε πολλές περιπτώσεις, μετά την είσοδο οικολογικών κομμάτων ή ακτιβιστών στο κοινοβούλιο ή στο κράτος, παρατηρείται ότι αντί να επιδιώκουν τους οικολογικούς τους στόχους, παίζουν ρόλο στην καταπίεση των οικολογικών κινημάτων βάσης και των ιθαγενικών οικολογικών κινημάτων.
Αναπτύχθηκαν πολλά θέματα και οι συζητήσεις για τις σχέσεις μεταξύ οικολογίας, οικονομίας και υγείας είχαν μεγάλη συμμετοχή, με παρεμβάσεις και ερωτήσεις. Ιδιαίτερα το θέμα της γεωργίας κέντρισε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων. Η γεωργία συγκαταλέγεται μεταξύ των τομέων που πλήττονται περισσότερο από τις οικολογικές ζημιές, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην πορεία προς μια κοινωνικο-οικολογική κοινωνία. Η σχέση των ανθρώπων με τη γη τους είναι η βάση για την προστασία της Φύσης και την κοινωνική αντίσταση. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί συνδυάζουν την κοινωνική οικονομία για τις κοινότητες και την παραγωγή υγιεινής τροφής για αυτές.
Η ερευνήτρια Gea Piccardi, μίλησε για τη σχέση μεταξύ της ελευθερίας των γυναικών και της οικολογίας. Η κατανόηση αυτής της σχέσης μπορεί να μας επιτρέψει να αγωνιστούμε με πιο ριζοσπαστικό τρόπο ενάντια στο κυρίαρχο σύστημα και για μια ελεύθερη ζωή. Η Piccardi έδειξε πώς η οικολογική σκέψη του Αμπντουλάχ Οτσαλάν δεν επηρεάστηκε μόνο από τις θεωρίες του Murray Bookchin για την κοινωνική οικολογία και τον ελευθεριακό δημοτισμό, αλλά και από τις ιδέες της οικοφεμινίστριας Maria Mies για τη σχέση μεταξύ της καταπίεσης της φύσης και των γυναικών και σχετικά με τη γνώση των γυναικών. Σε αυτό το πλαίσιο, η Piccardi μίλησε επίσης για την Jineoloji, την επιστήμη των γυναικών και της ζωής, η οποία αναπτύχθηκε από τα κουρδικά κινήματα ελευθερίας. Η Jineoloji, με την προσέγγιση και τις μεθόδους έρευνάς της, αντιπροσωπεύει έναν επαναστατικό τρόπο αγώνα για μια ελεύθερη ζωή και μια δημοκρατική κοινωνία. Απέναντι στις επιθέσεις του θετικισμού, η Jineoloji προτείνει την ανάκτηση της σχέσης μεταξύ των γυναικών και της Φύσης ως βάση για την αποκατάσταση σχέσεων οι οποίες είναι ελεύθερες από την κυριαρχία.
Ο Dr. Davide Grasso από την Ιταλία, ο οποίος συμμετείχε στο συνέδριο μέσω zoom εφάρμοσε τη μέθοδο του Αμπντουλάχ Οτσαλάν στο πρόβλημα της τεχνολογίας και της επιρροής της στη φύση. Δήλωσε ότι η τεχνική ήταν κάτι που οι άνθρωποι εφάρμοζαν ανέκαθεν για την επιβίωσή τους χωρίς να καταστρέφουν την ισορροπία μεταξύ αυτών και της φύσης, όμως από τη στιγμή που η χρήση της τεχνικής τέθηκε υπό την υπαγόρευση του κέρδους, άρχισε να βλάπτει σε μεγάλο βαθμό αυτή την ισορροπία και οδήγησε στη σοβαρή περιβαλλοντική κρίση που αντιμετωπίζουμε σήμερα.
Στη βορειοανατολική Συρία βρίσκεται σε εξέλιξη η αναδιοργάνωση των οικολογικών εργασιών. Οι εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί από την αρχή της επανάστασης μέχρι σήμερα αξιολογήθηκαν μέσω της αυτοκριτικής. Διαπιστώθηκε ότι στον τομέα της γυναικείας χειραφέτησης, ο οποίος αποτελεί ένα από τα βασικά μέρη του παραδείγματος του Δημοκρατικού Συνομοσπονδισμού, έχουν γίνει βήματα, ενώ για την οικολογία, η οποία είναι εξίσου σημαντική, δεν έχει γίνει αρκετή προσπάθεια.
Το συνέδριο οδήγησε στην απόφαση ότι το οικολογικό έργο πρέπει να αναδιοργανωθεί. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε η δημιουργία ειδικών οικολογικών θεσμών για την οικολογική πρόοδο. Ταυτόχρονα, όλα τα θεσμικά όργανα θα είναι υπεύθυνα για την ανάπτυξη και την εφαρμογή του οικολογικού παραδείγματος. Από την κοινότητα της γειτονιάς μέχρι την επιτροπή παιδείας, υγείας και οικονομίας. Η φύση και η υγεία της γης είναι η βάση για τη ζωή, γι’ αυτό η νέα αυτή δομή βασίζεται στην ιδέα ότι όλοι πρέπει να αισθάνονται υπεύθυνοι για την οικολογία, όχι μόνο ένα συγκεκριμένο τμήμα της κοινωνίας. Το σύστημα αυτό, σύμφωνα με το νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο, ακολουθεί τη διαλεκτική γραμμή της αποκέντρωσης και του επαγγελματισμού.
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με μια διακήρυξη και τη βούληση όλων των θεσμικών οργάνων και των προσκεκλημένων να ενισχύσουν τη συνεργασία και τη σχέση μεταξύ των δημοκρατικών δυνάμεων και των αγώνων σε όλο τον κόσμο. Για τη δημιουργία μιας οικολογικής κοινωνίας πρέπει να ξεκινήσουμε από τη σημερινή μας κοινωνία, να οργανωθούμε με οικολογικές αρχές ενάντια στον ατομικισμό, στον πράσινο καπιταλισμό, στην πατριαρχία και στο κρατικό σύστημα. Μόνο έτσι μπορούμε να κάνουμε πράξη τη φιλοσοφία του Αμπντουλάχ Οτσαλάν και να αγωνιστούμε για τη φυσική του ελευθερία.