FLY OVER: Καταστρεπτικές οι συνέπειες για το δάσος Σέιχ Σου & τους κατοίκους – Αίτηση αναστολής

0

ΑΙΤΗΣΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ ΚΑΤΑ FLY OVER: Η Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου και ο Σύλλογος Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης κατέθεσαν νέα Αίτηση Αναστολής στο ΣτΕ κατά της Μελέτης Περιβάλλοντος και της ΑΕΠΟ 2024, που επιδεινώνουν τις περιβαλλοντικές συνέπειες, από την κατασκευή του αμφιλεγόμενου Υπερυψωμένου Αυτοκινητόδρομου, για τον μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα, καταστρέφουν το δάσος του Σέιχ Σου για τον Flyοver καθώς κόβουν δέντρα 70 ετών από τον μοναδικό «πνεύμονα» της πόλης – Η αποψίλωση του δάσους γίνεται σε πολλαπλάσια έκταση από αυτήν που είχαν ανακοινώσει.

Με τη Νέα Μελέτη Περιβάλλοντος:

-Αυξάνεται η έκταση των υπό εκχέρσωση δασικών εκτάσεων από 45 στρέμματα στα 188 στρέμματα και μάλιστα χωρίς διαβούλευση

-Προβλέπεται για πρώτη φορά κατασκευή νέων δασικών δρόμων εντός του δάσους, ενώ στις προηγούμενες Μελέτες ρητά απαγορευόταν. Η διάνοιξη και διαπλάτυνση δασικών δρόμων προκαλούν κατάτμηση του δάσους και απαιτούν την υλοτόμηση περισσότερων δέντρων.

-Εξακολουθεί η ασάφεια ως προς την πρόσβαση των οχημάτων της πυροσβεστικής στο στάδιο κατασκευής, μετά την καθαίρεση των υφιστάμενων οδογεφυρών (Επταπυργίου, Αγίου Παύλου, Τριανδρίας, Περραιβού) και της κατάργησης της πρόσβασης πάνω από το τούνελ του οικισμού Κωνσταντινουπολιτών.

-Τα ρέματα στα οποία θα γίνουν επεμβάσεις δεν κατονομάζονται, ούτε οριοθετούνται, όπως προβλέπει ο νόμος, και αυθαίρετα αποκαλούνται “μικρά”, με εξαίρεση την περίπτωση του ρέματος Σταγειρίτη και Ξηροποτάμου,

-Ως προς την πυρασφάλεια του δάσους, η Μελέτη αναφέρει δυνατότητα εξακολούθησης των εργασιών ακόμη και των θερμοσυγκολλλητικών, όταν το επίπεδο κινδύνου πυρκαγιάς είναι αυτό του κόκκινου συναγερμού (επίπεδο 5) .

-Εξακολουθεί η νέα μελέτη να μην προβλέπει προσήμανση των υπό υλοτόμηση δέντρων, η οποία είναι υποχρεωτική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, για να μην υπάρχει περίπτωση να κοπούν περισσότερα ή διαφορετικά δέντρα ,από αμέλεια ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο.

-Εξακολουθεί η νέα Μελέτη να προβλέπει χρήση του υφιστάμενου δασικού οδικού δικτύου από βαρέα οχήματα της εταιρείας, με προφανή κίνδυνο καταστροφής του και χωρίς Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την πανίδα, τη χλωρίδα και τους επισκέπτες του δάσους. Ακόμη, δεν λαμβάνεται υπόψη η αδυναμία διασταύρωσης οχημάτων της εταιρείας με πυροσβεστικά οχήματα, σε περίπτωση πυρκαγιάς

– Η νέα Μελέτη προβλέπει σαν αντιστάθμισμα στα 188 στρέμματα δάσους, που θα εκχερσωθούν, αναδάσωση (220 στρέμματα) στο Ωραιόκαστρο. Τη στιγμή που το Σέιχ Σου έχει χάσει χιλιάδες στρέμματα δασικών δέντρων τα τελευταία χρόνια λόγω φλοιοφάγου εντόμου και πυρκαγιών.

-Η νέα Μελέτη αναγνωρίζει ότι μέχρι την έκδοσή της (Απρίλιος 2024) δεν έχουν γίνει περιβαλλοντικές επιθεωρήσεις τακτικές ή έκτακτες
Επειδή οι κατασκευαστικές εργασίες προχωρούν με καταιγιστικούς ρυθμούς, δέντρα υλοτομούνται, δασικοί δρόμοι διαπλατύνονται και το Σέιχ Σου αρχίζει να μεταμορφώνεται σταδιακά σε απέραντο εργοτάξιο ζητήθηκε και προσωρινή διαταγή για την άμεση διακοπή των εργασιών΄.

Με τον ρυθμό καταστροφής των ελληνικών δασών, ούτε ένα δέντρο δεν περισσεύει και μάλιστα όταν δέντρα υλοτομούνται για την κατασκευή αμφιλεγόμενων και παρωχημένων αυτοκινητόδρομων, με καταστροφικές συνέπειες για το οικοσύστημα του δάσους της καρδιάς μας.

*Η φωτογραφία είναι από εργασίες πλησίον Επταπυργίου

—————————————————

«Fly over: να σταματήσει τώρα αυτό το καταστροφικό, φαραωνικό έργο, αμφίβολης σκοπιμότητας»

Στo Δεκαήμερο Αγώνα και Ελευθερίας στις Σκουριές, μίλησε για το θέμα το μέλος του συλλόγου Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης και μέλος του Συντονιστικού ενάντια στο Flyover Δημήτρης Λαμπρινίδης. Από το ρεπορτάζ στο infolibre, διαβάζουμε:

Την ώρα που όλος ο πλανήτης συζητάει για την ανάγκη περισσότερου πρασίνου, όπως κατήγγειλε ο κ. Λαμπρινίδης, το ελληνικό δημόσιο προχώρησε σε άρση της απόφασης για αναδασωτέα έκταση, για 188 στρέμματα δάσους στο Σέιχ Σου, έκταση που σύμφωνα με υπολογισμούς, αφορά 30 χιλιάδες δέντρα. Αυτά τα δέντρα προβλέπεται ότι θα κοπούν για την κατασκευή του fly over. Αυτή η απώλεια, σημείωσε, δεν μπορεί να αναπληρωθεί από τα δεντρύλλια που προβλέπει η δέσμευση περί αποκατάστασης, ούτε από την αναδάσωση έκτασης στο Ωραιόκαστρο, που έχει εξαγγελθεί. Η έναρξη της κοπής των δέντρων άρχισε χωρίς καν να έχει εκδοθεί περιβαλλοντική άδεια.

Πενήντα τρεις συλλογικότητες, με τη στήριξη μεγάλους μέρους της κοινωνίας σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, απαιτούν να σταματήσουν άμεσα οι εργασίες της κοινοπραξίας κατασκευής της υπερυψωμένης λεωφόρου και καταγγέλλουν ότι ήδη έχουν κοπεί δέντρα στον κόμβο της Νεάπολης και ανοίγονται δρόμοι στο δάσος, την ώρα που η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων δεν προβλέπει χρήση δασικών δρόμων.

Παράλληλα, οι συλλογικότητες ενάντια στο fly over καταγγέλλουν ότι δεν υπάρχει οριοθέτηση των ρεμάτων και ότι η κοινοπραξία κάνει διανοίξεις σε δύο μεγάλα ρέματα, γεγονός για το οποίο, έκαναν καταγγελία για καταπάτηση, στην επιθεώρηση περιβάλλοντος την προηγούμενη εβδομάδα. Ο κ. Λαμπρινίδης εξέφρασε προβληματισμό για το αν η περιφερειακή τάφρος, που υποδέχεται τα νερά των ρεμάτων για αντιπλημμυρική προστασία, θα μπορέσει να διαχειριστεί αυξημένους όγκους. Για την καταγγελία, όπως είπε, η επιθεώρηση περιβάλλοντος δεν έχει προσκομίσει καμία απάντηση, ενώ καμία απάντηση δεν πήραν από τους αρμόδιους, και για άλλη καταγγελία, προ 10 μηνών, ότι κατά τις εργασίες, έριξαν μπάζα στην περιφερειακή τάφρο, στο ρέμα Σταγειρίτη, που περνάει από τη Μαλακοπή και την Άνω Τούμπα.

Ταυτόχρονα, παρατηρείται σημαντική κίνηση βαρέων οχημάτων στο Σέιχ Σου, που μετατρέπεται σε ένα τεράστιο εργοτάξιο, χωρίς πρόσβαση για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης.

Τον ερχόμενο Οκτώβριο αναμένεται η εκδίκαση στο ΣτΕ της νέας προσφυγής δεκάδων φορέων της πόλης, ενάντια στην τελευταία, εκ νέου αδειοδότηση του έργου. Με τη συμμετοχή τους στο 11ο Δεκαήμερο Αγώνα και Ελευθερίας, έστειλαν μήνυμα προς όλη την κοινωνία της Θεσσαλονίκης να συσπειρωθεί γύρω από την απαίτηση να σταματήσουν άμεσα οι εργασίες του fly over και να μην ξαναρχίσουν. Όπως είπε ο Δημήτρης Λαμπρινίδης, «αγωνιζόμαστε να σταματήσουμε αυτό το φαραωνικό έργο, αμφίβολης σκοπιμότητας. Τα 4 χρόνια που είπαν δεν αρκούν. Μετά από δεύτερη παράταση, τα χρόνια έγιναν 5. Τώρα γίνονται οι πρόδρομες εργασίας και έχουμε πολύ δρόμο.

Το έργο στήθηκε σε ένα μεγάλο ψέμα, ότι θα βοηθήσει τη Θεσσαλονίκη στο κυκλοφοριακό. Είναι ένα τεράστιο ψέμα γιατί δεν έχει σχέση με την πόλη. Είναι ένας κλειστός δρόμος 10 χλμ που θα μεταφέρει τα ΙΧ από δυτικά ανατολικά. Θα εξυπηρετεί αυτούς που θέλουν να περάσουν την πόλη. Θα δούμε στη συνέχεια, και διόδια.

Η μεγάλη ανεπάρκεια και το αδιέξοδο του έργου φαίνεται από την έλλειψη τεχνικών μελετών, η περιβαλλοντική μελέτη αμφισβητείται. Μια γνωστή συνταγή που θα οδηγήσει αυτό το έργο στα βράχια αλλά θα αποδώσει κέρδος σε κοινοπραξία και παρατρεχάμενους που διεκδικούν τις ρήτρες. Από 280 εκ προϋπολογισμό, έχει ξεπεράσει τα 500 εκατ. Πρόκειται για ένα σκάνδαλο που γίνεται στις πλάτες της πόλης και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και αποτελεί κίνδυνο καταστροφής για το περιβάλλον. Να προλάβουμε τη λεηλασία. Καταθέτουμε άμεσα, παρά τη διακοπή του ΣτΕ, νέα αίτηση αναστολής και προσωρινή διαταγή για να σταματήσουν οι εργασίες. Η τελευταία ΑΕΠΟ πριν από δύο μήνες, ήταν επιχείρημα για την αναβολή του δικαστηρίου για τον Οκτώβρη  και η εταιρία άρχισε –κάτι που δεν προβλέπεται– διαβούλευση για νέα ΑΕΠΟ. Το ΣτΕ δεν έκρινε ότι κινδυνεύει το δάσος και μας οδηγεί στην απόφαση να προσπαθήσουμε να πάρουμε προσωρινή διαταγή, τουλάχιστον μέχρι τον Οκτώβριο, μήπως σώσουμε κάτι που μπορεί να σωθεί».

Flyover: πώς θα σταματήσουμε τον κυκλοφοριακό εφιάλτη; Πολιτιστικό Κέντρο Τούμπας

Αφήστε ένα σχόλιο

1 + three =