(κείμενο: Γεωργία Κανελλοπούλου)
Μόλις εξηντατρία χρόνια πριν, τους επέβαλαν ένα ειδικό “διαβατήριο” για να μετακινούνται, επειδή ήταν μαύροι. Και στις 21 Μαρτίου 1960 χιλιάδες άνθρωποι διαδήλωσαν, στο Σάρπβιλ. Τους εκτέλεσαν έτσι, εν ψυχρώ: 69 νεκροί, μεταξύ των οποίων 10 παιδιά, και 180 τραυματίες, οι πιο πολλοί με τραύματα από σφαίρες στην πλάτη. Φυσικά οι αρχές της νότιας αφρικής προσπάθησαν να κρύψουν το γεγονός. Αλλά το γεγονός είχε φωτογραφηθεί. Λίγες μέρες μετά, απαγορεύτηκε στους δημοσιογράφους να πλησιάσουν την κηδεία των δολοφονημένων από την αστυνομία ανθρώπων. Αλλά και η κηδεία φωτογραφήθηκε.
Ανάμεσα στους δημοσιογράφους που έσπασαν τα μέτρα ασφαλείας ήταν και ο φωτογράφος Peter Magubane. If you want a picture, you get that picture, under all circumstances, αυτή ήταν η επαγγελματική αρχή του Peter Magubane. Στις διαδηλώσεις των μαύρων γυναικών το 1956 στο Zeerust όπου, όπως πάντα, απαγορευόταν η λήψη φωτογραφιών, ο Peter Magubane μπήκε σε έναν κοντινό φούρνο, αγόρασε μια φρατζόλα ψωμί και κάθισε πίσω από την τζαμαρία. Άνοιξε τρύπες στη φρατζόλα και πέρασε εκεί το φακό της μηχανής του, μια leica είχε.
Δεν τον σταματούσε τίποτα. Αν ο κόσμος δεν γνωρίζει, πώς θα αντιδράσει; αυτό σκεφτόταν, όπως όλοι και όλες οι μεγάλοι/ες φωτογράφοι, ο Τσαρλς Μουρ, ο Σεμπαστιάο Σαλγκάδο, ο Γιάννης Μπεχράκης. Όπως εκείνοι οι πρώτοι διδάξαντες, οι υπέροχοι φωτογράφοι της ισπανικής επανάστασης, η Γκέρντα Τάρο, ο Ρόμπερτ Κάπα, η Κάτι Χόρνα, η Μάργκαρετ Μικαέλις. Όπως οι χιλιανοί φωτογράφοι της AFI (ένωση ανεξάρτητων φωτογράφων) που απαθανάτιζαν τις παραβιάσεις των ανθρώπινων δικαιωμάτων από τη δικτατορία του Πινοσέτ.Πηγές:
